maanantai 18. marraskuuta 2013

Mentaalivalmennusta?

Viimeksi kirjoitin vähän treenin psyykkisestä puolesta ja olenkin pohtinut asiaa viimeviikkoina vähän enemmänin eri tahojen kanssa,

Olen nyt muutaman viikon pitänyt "ns. ajatustreenipäiväkirjaa". Tai oikeastaan se on treenipäiväkirja, mutta kirjoitan siihen aina ennen treeniä ja treenin jälkeen vähän omista fiiliksistä. Siis ihan rehellisen fiiliksen. Naureskelenkin välillä omille ajatuksilleni, mutta olen rehellinen. Yritän löytää yhteneväisyyksiä hyvien ja huonojen treenien kesken. Haluan selvittää mikä on minulle paras aika ja fiilis treenaamiseen ja vastaavasti löytää se fiilis, milloin kannattaa mielummin jättää treeni väliin. Päälimmäinen tarkoitus on oppia itsestä enemmän ja ymmärtää omia ajatuksiaan. Se on oikeasti aika mielenkiintoista :)

Nyt parin viikon jälkeen olen huomannut muutaman asian:

- Jos salilla on Sampo tai Johanna, treeni onnistuu. Sillä ei ole mitään merkitystä treenaanko heidän kanssaan, pelkkä läsnäolo ja ihmisen näkeminen riittää.
- Aamutreenit ei ole mun juttu, varsinkaan jos aamulla pitää tehdä jalkoja. Jalat vaatii tietyn asenteen ja sitä asennetta ei löydy aamulla, paitsi jos j tai s on salilla.
- Mun ei kannata treenata "kiireessä" tai siis enemminkin, jos mulla on tunti aikaa, menee treeni pilalle. Vaikka aika perjaatteessa riittää, huomaan tuijottavani kelloa jatkuvasti. Tämä on myös syy miksi aamutreeni ei oo mun juttu. Aamulla on kiire töihin, illalla työt on jo hoidettu.
- Jos mä olen vihainen tai ärtynyt (lue. plösähänyt olo) treeni kulkee uin unelma :D angsta treeni siis toimii!
- Lisäks alkulämmittelyllä on merkitystä. Jos lämmittelen kunnolla ensin juoksumatolla ja päälle kepillä, on tuntuma lihakseen huomattavasti parempi, kun ilman lämmittelyä. Ihan tosi vai? :D (mutta siis oon tosi huono lämmittelijä).


Paljon muutakin on tullut pohdittua omien muistiinpanojen pohjalta, mutta nämä on päälimmäiset asiat mitä on tullut mieleen ja mitkä asiat on toistunut treeneissä.

Suosittelen kyllä kirjaamaan fiiliksiä ylös ja etsimään itselle ne parhaat treenityylit ja ajat, ja lisäkski niitä mietteitä on hauska lukea jälkikäteen :D

selätreeni aamulla, arvosana 7... no tulipahan tehtyä :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti