lauantai 29. joulukuuta 2012

Viime vuosi

Ajatelin tässä vähän muistella kulunutta vuotta ja palata siihen mistä lähdettiin liikkeelle. Nyt puolen vuoden kovan treenin jälkeen pystyy jo vähän huomaaman työn tuloksia, on se palkitsevaa! En olis koskaan uskonu, että saan näinkään paljon aikaan ja kisoihin on vielä n 9kk aikaa. Aikasemmin olen  yrittänyt kiinteytyä ja laihduttaa...tuloksetta. Luulen että tulokset on jäänyt saavuttamatta sen vuoksi ettei mulla ole oikeastaan koskaan ollut mitään selkeätä tavoitetta. onneks nyt on ;)

Minkä vuoksi muutosta on tapahtunut?

Heinäkuussa soitin Kuntokeskus K&M:lle kysyäkseni heidän palveluistaan. Olin kiinnostunut uudesta kuntosaliohjelmasta sekä kunnon rääkkitreenistä. Tai oikeastaan kysyin niitä Kallea varten (synttärilahjaksi). Mut sitten kun juttelin Samulin kanssa hetken päädyttii siihen et hän tekee meille molemmille sekä treeniohjelmat, ruokaohjelmat että rääkkitreenin. huikeeta!

En oikein tiennyt mitä odottaa. Millanen se treeni tulee olemaan? Sain kotiläksyksi laittaa ylös kaiken mitä syön viikon aikana (siis aivan kaikki). Aluksi sanoinkin Samulille, että mun ruokailut on kyllä ihan kunnossa. Syön terveellisesti ja säännöllisesti Olenhan liikunnanohjaaja ja tiedän tästä alasta kaiken! Vastaus puhelimen toisesta päästä oli: "No jos sä nyt syöt oikeesti hyvin ni sittehän tää on sulle helppoa, muutoksia ei tarvita....mut katotaa nyt viikon päästä mitä sun suuhun on mennyt."

No! Voitte vaan kuvitella mitä tuli syötyä. Eineksiä, rasvasta ruokaa, jätskiä, karkkia, ei juurikaan vihanneksia,  yhtenä aamuna tein puuron ku muuten olis ruokapäiväkirja ollu niin karua luettavaa. Palaute ruoasta olikin seuraava: Kaikki uusiksi



Aikaisemmin ateriavälit saattoi venyä yli 5 tuntiin ja ajattelin muutenkin "Mitä vähemmän syön sitä enemmän hoikistun" vaikka eihän se niin ole.

Uudessa ruokavaliossani oli ihan perus ruokaa, mutta keskityttiin siihen ettei tule syötyä liikaa eikä epätereellisesti. Eli kaikki ruoat punnittiin, eikä lautaselle mennyt grammaakaan ylimääräistä ruokaa. Monet olivatkin sitä mieltä, että olen liian tarkka ja kurinalainen. Mut hei mä haluan vain tuloksia. äkkiä!

Omat nyrkkisääntöni terveelliseen ruokavalioon:

- Syö säännöllisesti 2-3 tunnin välein.
- Joka ruoalla tulisi olla joku proteiininlähde.
- Tarvitset myös hiilaria, jotta jaksat!
- Juo 3-4 litraa päivässä.


Sen jälkeen kun sain ruokavalion on sitä ollut helppo noudattaa. Paperilla lukee mitä pitää syödä, koska  ja kuinka paljon. helppoa! mutta vaatii kyllä kurinalaisuutta ja vanhoista tavoista luopumista. Mä olin niin innoissani!

kuva: google


Sitten katottiin lähtökunto. Huosut nilkkoihin ja paita pois. Palaute: hmmm.. onhan sielä rasvaa, mut se ei oo sielä jädäkseen, jalat raskaat, selkä ok. Kyllä me sut kuntoon saadaan. Jes! 


Treeniohjelmasta tehtiin aluksi nelijakoinen: 

Olkapäät- Takareidet
Selkä- Hauis- pintavatsat
Etureisi- Pohje- syvät vatsat
Rinta- Ojentaja

Ekana treeninä tehtiin etureisi- pohje treeni ja vaikka olin käynyt aikasemmin salilla ja luullut treenaavani kovaa, niin ton treenin jälkeen tajusin: tosiaan... olin luullut treenaavani. Vaikka polte oli mieletön ja jalat kipeenä monta päivää treenin jälkeen tajusin jääneeni koukkuun salitreeneihin. Niin mieletön tunne siitä tulee!

Tuolloin Heinäkuussa päässäni oli vain pieni ajatus "ehkä joskus vois kisata joko bikini tai body fitneksessä" mut ajattelin ettei vielä. Nälkä kasvoi kuitenkin syödessä. Muutaman yhteistreenin jälkeen kysyin mitä mieltä Samuli olis. Ja aluksi oltiin molemmat vahvasti sitä mieltä et kevät 2014. Selvisi kuitenkin et pääsen vielä kisaamaan junnuissa syksyllä 2013 ja oltiin yhtä mieltä siitä et nyt mennään eikä meinata. Tämä tyttö kisaa syksyllä alle 23- vuotiaiden Body fitness kisoissa täälä Lahdessa FITNESS EXPOSSA!

Siitä sitte tehtiin sotasuunnitelmat ja sillä tiellä ollaan edelleenkin. Muutoksia ei juurikaan ruokaan tullut. Treeneihinkin vaan sen verran, että ohjelm muutettiin 5-jakoiseksi.

On ollut kiva huomata, kuinka on omalla innostuksellaan saanut muitakin motivoitumaan treenaamisesta. Vaikka aluksi tuntui siltä, ettei kaikki ymmärrä miks se pullan mussuttaja Netta ei enää mussutakkaan sitä pullaa, suklaata ja kaikkea muuta höttöä, mut onneks nyt kaikki (suurinosa) ymmärtää et tää on kisa johon valmistaudutaan pitkään :)

Ehdottomasti suurin syy miks mä tätä teen ja oon vielä saant tuloksiakin on se et tehää tätä Kallen kanssa yhdessä. On huomattavasti helpompaa elää kun syödään samoja ruokia, treenataan yhdessä ja muutenkin ajatukset pyörii samoissa asioissa. Musta se on rikkaus! Vaikka rahaa meneekin ihan hirveesti ruokaan, treeneihin, lisäravinteisiin ja treenivaatteisiin niin pääasiahan on että nauttii elämästä juuri sellasena kuin se on ja me nautitaan! Musta jopa tuntuu et parisuhdekin toimii huomattavasti paremmin kun on yhteinen harrastus, kannattaa kokeilla ;)

Juhannuksena 8 kiloa muhkumpi
Ajattelin nyt laittaa tänne vähän ennen julkaisematonta kuvamateriaalia. Kun ite löysin nää äsken koneelta ensimmäinen ajatus oli : en mä oo tossa :D
Mut kyllä vaan olen.. hieman pöhöttynyt ulkomuoto. Onneks nää kuvat on otettu näin ettei jalkoja näy :D
























Mulla ei valitettavasti ole nyt tollasa lähikuvaa nyt edestä, mut onhan niitä ollut aikasemmin :) Tossa selkä kuvassa mulla on kädet vielä tosi harallaan ja selkäkään ei kunnolla aukea, mut hei mä harjottelen vasta :)



























Ajattelin tehdä nopean postauksen, mut tää nyt tuntuu venyvän ja venyvän. Loppuun vielä tiivistettynä. Olen todella onnellinen et lähdin tähän projektiin, tää on niin mun juttu! Oon saanut paljon kommentteja, kehuja ja tsemppiä treeneihin ja se piristää. On tosi siistiä kun tullaan sanomaan "oot mulle idoli" "toi on niin siistiä mitä teet". Muistakaa ihmiset rakkaat. Jokaisella on mahdollisuus toteuttaa unelmansa jos vain tarpeeksi tahtoo. Jos sun unelma on sama kun mulla, niin tee päätös! siitä kaikki lähtee liikkeelle.

Loppuun vielä haluan kirjoittaa. Vaikka välillä saattaa tuntua siltä, että olen nykyään vain ulkonäkökeskeinen ja puhun vaan treeneistä niin tärkeintä on silti perhe ja ystävät sekä niiltä saatu tuki!

Kiitos tukijoukoille, jotka tekee mun unelmien toteutumisesta helpomaa <3



Alikersantti Hahl kiittää ja kuittaa!

1 kommentti:

  1. Poista luvattomasti kuvatoimistosta kaappaamasi hedelmäkarkkikuva. Kuva on myynnissä. Sen käyttö on maksullista, voit ostaa kuvan halutessasi.

    VastaaPoista